Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Francouzská jezdecká federace posvětila nabídku na MS ve Fontainebleau

Organizační výbor Endurance Grand Parquet Fontainebleau 11. května oznámil, že Francouzská jezdecká federace přijala jeho nabídku na konání letošního světového šampionátu, který měl být původně v Dubaji. 18. května bude nabídka oficiálně představena Mezinárodní jezdecké federaci. Ta má o místě konání šampionátu vydat rozhodnutí 14. června. 

4. června se bude ve Fontainebleau konat test mistrovské tratě v CEI2*120 km a bude to současně výběr francouzského týmu. 

Jiná nabídka na konání MS zatím nepadla a šance pro Fontainebleau tak nejsou malé, ač 7a půl tisíce vytrvalců by raději Dubaj…

Boj petic pro a proti Dubaji

Utkání pro a proti MS v Dubaji je v této chvíli ve stavu 7052 PRO : 6638 PROTI, ale neumím si představit, že by FEI své rozhodnutí změnila a titulovala se do role politického šaška. Nicméně je to doklad toho, že mnoho vytrvalců odmítá nahlížet na problémy UAE z pohledu kolektivní viny a pokud se dva roky připravují na Dubaj, změna na poslední chvíli je pochopitelně netěší. O úrovni organizace takové akce v Dubaji také nelze pochybovat – premiéru šampionátu si odbyli již na světových jezdeckých hrách v roce 1998 a od té doby se pořadatelsky etablovali v nejvyšších soutěžích.

Šampionát v Dubaji 1998 – jaký byl?

V roce 1997 Irsko stáhlo svou nabídku na pořádání vytrvalostního šampionátu v rámci WEG 1998. FEI se tehdy rozhodovala mezi Německem a Itálií a ani se neočekávalo, že by se o šampionát ucházel ještě někdo jiný, natož z malé, tehdy málo v jezdeckých kruzích známé země. UAE pak představila své plány na premiérovou událost s vizí návratu tohoto sportu do svých původních podmínek, do pouště. Mottem šampionátu bylo: To finish first, you first have to finish.

Národní federace UAE vybudovala 160 km trať, postavila v poušti středisko, které mělo vyhovět všm potřebám jezdců, jejich týmů i diváků, pro koně moderní ustájení se zřetelem na jejich pohodu. Zajistili leteckou dopravu 200 koní ze 40 zemí, to vše v režii Jezdecké a dostihové federace UAE. Pro koně bylo připravených 12 stájí a 9 karanténních stájí, každá z 12 stájí měla k dispozici vlastní tréninkovou dráhu. Karanténní opatření byla striktní a všichni koně se setkali až na startu šampionátu. Asi třicet typů sena se dovezlo z celého světa plus další krmiva a koncentráty. 

Na pořadatelské náklady se dopravilo do Dubaje kolem 300 mediálních pracovníků všeho druhu (novináři, kameramani, fotografové, filmaři…). 

Jídla a pití pro všechny co hrdlo ráčí ve dvou obrovských kobercových stanech. 

Startovalo 162 koní, dokončilo 78, což je 48,15% – 84 nedokončilo, 14 koní jezdci stáhli a zbytek vyloučen, z toho jeden kůň utrpěl katastrofické zranění a byl utracen. Před závodem se veterináři údajně sázeli, kolik koní trať zvládne a odhady byly kolem 15%. Ovšem ve veterinárních kontrolách byli údajně dost vstřícní, koně opakovaně naklusávali, což se v předešlých FEI soutěžích nedělo.  Mezi prvních 20 jezdců se dělila dotace ve výši 300 tisíc dolarů. 

Samozřejmě vše nebylo tak dokonalé – pravidla se ohýbala kvůli jezdcům, pokud některým neprošli koně už v přejímce, byli jim zapůjčeni jiní, bez ohledu na to, že nebyli nominováni. Letecká doprava také nebyla zcela bez problémů, někde koně čekali na letišti celé hodiny, nebo dlouho zbytečně stáli v kontejnerech. 

Skvělá atmosféra – žádná rivalita, závist, osobní averze, mezi všemi účastníky panovala přátelská atmosféra a vzájemná pomoc ať už radou nebo výstrojí či „zapůjčením“ svého veterináře. 

Do vet-gate směl jen jezdec, vedoucí ekipy a týmový veterinář. Trochu však vládl chaos v předvádění koní, když kůň měl jiné číslo než wrangler, byť byli ze stejného týmu. Největší potíže však byly s časy a kartičkami. Sice byla časomíra na start a cíl, ale jinak měli jezdci kartičky a pracovníci médií často zoufale rozhazovali rukama nad nepřehlednou situací, kdy neměli ponětí, kde je kdo a jak si týmy stojí. To ostatně nebylo jasné až do konce závodu, navíc v průběhu kleknul Smartvision a leccos se muselo kontrolovat a přepočítávat. Mapy si jezdci mohli vzít až večer před závodem, pro servisní týmy nebyla k dispozici. S večerem však měla auta povoleno jet za koňmi, prý z důvodu bezpečnosti. Chladilo se na crew-pointech i kdekoliv jinde. A kdo zvítězil? Výsledky jsou ZDE. Titul světové šampionky si odvezla Valerie Kanavy – GIGH WINDS JEDI, v týmech zvítězil Nový Zéland. Mmch. „prababička“ moderní vytrvalosti Valerie Kanavy letos oslaví 70. narozeniny a to si v lednu nadělila dvě vítězství. Je jasné, o kom bude příští článek do rubriky „portréty“.  

Zdroj:

https://www.grandprix-replay.com/new/6361/chm-fontainebleau-retenu

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *